Magyar Katonai-Katasztrófaorvostani Társaság
A társaság működésének célja társadalmi úton más tudományos társaságokkal szoros együttműködésben a katonai- és katasztrófa orvostudomány hazai művelésének elősegítése. A katonai- és katasztrófa orvostannal foglalkozó orvosok, gyógyszerészek, egészségügyi szakdolgozó, orvostudományi egyetemi és egészségügyi főiskolai hallgatók és más felsőfokú végzettségűek tömörítése.
Tagjai szakmai képzettségének emelése, társadalmi tevékenységük és alkotó munkájuk kibontakoztatásának elősegítése. A Társaság szakterületéhez tartozó országos szintű tudományos és oktatási feladatok megoldásának elősegítése. Tagjai tudományos eredményei gyakorlati alkalmazásának elősegítése.
Szakterületéről a hazai közvélemény, az orvos egészségügyi társadalom gyors- és szakszerű tájékoztatása a tömegmédiák segítésével. A Társaság erkölcsi-szakmai tekintélyének őrzése, a magyar katonaorvosi hagyományok ápolása és továbbfejlesztése.
STRATÉGIAI TERV 2021-2023
Készítette: MKKOT Stratégiai Tervező Munkacsoport
vezető: Dr. Fejes Zsolt PhD orvos ezredes
A Stratégiai Terv célja, hogy a ciklusra vonatkozó irányelvekkel összhangban:
• elkészüljön az MKKOT stratégiai koncepciója,
• meghatározásra kerüljenek a Társaság stratégiai elképzelései és stratégiai céljai,
• megtörténjen a megvalósítást szolgáló stratégiai programpontok megfogalmazása és prioritási sorrendjének felállítása,
• és megtörténjen a végrehajtási elképzelések keretrendszerének összefoglalása.
Az MKKOT stratégiai céljainak elérése az alábbi stratégiai programpontok megvalósításán keresztül, a felsorolással megegyező prioritási sorrendben javasolt:
- az MKKOT által végzett tevékenységek vizibilitásának növelése a hazai szakmai és tudományos közösség körében,
- az MKKOT hazai ismertségét és elismertségét növelő szakmai és tudományos tevékenységek aktivizálása,
- az MKKOT munkakapcsolatainak gondozása, új kapcsolatok szisztematikus, tervezésen alapuló kiépítése szakmai partnerekkel, egyetemekkel, kutató műhelyekkel,
- az MKKOT-n belül elérhető szakterületi kompetenciákat, tapasztalatokat tartalmazó adatbázis létrehozása,
- az MKKOT taglétszámának növelése.
A programpontok tartalmi elemeinek rendszeres felülvizsgálatáról, a cikluson belüli követésének rendjéről, valamint az eredmények rendszeres értékelésének módjáról az MKKOT elnökségi ülés keretében dönt.
A programpontok részletes tervezési és végrehajtási elképzelésének kidolgozása a kijelölt munkacsoportok feladata.
A programpontok kidolgozása során elvárás a Társaság működési szabályzatában megfogalmazott kötelezettségekkel és vállalt feladatokkal kapcsolatos összhangra törekvés, valamint a Stratégiai Terv egyéb programpontjaival történő szinkronizálás.
A kidolgozói munka eredményeinek ismertetésére a vezetőségi gyűlések alkalmával kerül sor, melyek további folytatásáról, módosításáról vagy leállításáról a Társaság vezetősége dönt.
1. – Az MKKOT által végzett tevékenységek vizibilitásának növelése érdekében:
• a Társaságon belül elérhető kompetenciák és képességek pontos felmérése és ismerete, a védelem-egészségtudomány hangsúlyos kutatási területeinek nyilvántartásba vétele és ezek adatbázisba rendezése;
• a nemzeti rendvédelmi szervek egészségügyi szolgálata, a hazai civil egészségügyi ellátórendszer, valamint a civil szakmai közösség által támasztott igények proaktív monitorozása, a megfigyelések rögzítése, az MKKOT szakmai válaszainak releváns, gyors kidolgozása;
• a Társaságot képviselő szakemberek hazai konferenciákon, tudományos képzéseken történő részvételének aktív támogatása;
• a Társaság nevében megjelenő publikációk számának növelése;
• a megújuló honlapon a Társaság kompetenciáinak megfelelő online kommunikációs felület kialakítása a tevékenységek, véleményalkotások, kommentek megjelenítése céljából.
2. – Az MKKOT hazai ismertségét és elismertségét növelő szakmai és tudományos tevékenységek aktivizálása érdekében:
• a Társaság nevében évente megrendezésre kerülő tudományos összejövetelek lebonyolításának folytatása;
• évente 1-2 alkalommal szakmai tanulmány, -összefoglaló, vagy -ajánlás készítése és publikálása;
• a Társaság szakembereinek tudományos kutatásokra és publikációkra vonatkozó bírálói, lektori tevékenységének forszírozása, támogatása;
• a Társaság szakembereinek delegálása hazai, illetve nemzetközi szervezetek (NATO/EU stb.) szakértői paneljeibe;
• a Társaság egy-egy szakmai tevékenységi körének kiemelése, elismert szakterületi képviselőjének fókuszba helyezése, konferenciákon, publikációkban tervezett megjelenésének testületi támogatása;
• a szakmai és tudományos tevékenységek, kommentek, állásfoglalások megjelenítése a Társaság égisze alatt működő, illetőleg elérhető írásos és online sajtóorgánumokban és mértékadó társmédiumokban.
3. – Az MKKOT munkakapcsolatainak gondozása, új kapcsolatok szisztematikus, tervezésen alapuló kiépítése érdekében:
• felmérni a tagsághoz kapcsolható kutatói és intézeti kapacitásokat, a Társaság működését segitő, támogató infrastrukturális elemeket;
• felmérni a Társaság részére jelenleg hivatalosan rendelkezésre álló tudományos és szakmai network rendszert;
• felmérni és nyilvántartásba venni az MKKOT tagságán belül és azon kívül elérhető aktív támogatók körét;
• olyan szakmai kapcsolódási pontok aktív keresése és/vagy igények megfogalmazása, melyek lehetőséget biztosítanak a hazai orvosképzésben résztvevő egyetemekkel közös képzési programok kidolgozására, a rend- és honvédelmi egészségügyi dolgozók katasztrófa medicinán belüli jártasságának növelésére;
• a megújuló honlapon a Társaság kompetenciáinak megfelelő online oktatási és kommunikációs kapcsolatrendszer alapjainak megteremtése a civil társszakmákkal.
4. – Az MKKOT-n belül kialakítandó szakterületi adatbázis létrehozásának vonatkozásában:
• az adatbázis kialakításához szükséges források (anyagi, humán, infrastrukturális) feltételrendszer meghatározása;
• a működtetési elképzelések, működtetői, felhasználói jogosultságok feltételeinek kidolgozása;
• az adatbázis strukturális összetevőinek kialakítása;
• az adatbázis hangsúlyos tartalmi elemeinek meghatározása;
• a Társaság tagsága számára az adatbázis online hozzáférhetőség alapjainak kidolgozása.
5. – Az MKKOT taglétszámának növelése érdekében:
• aktív tagtoborzó tevékenység tartalmi elemeinek kidolgozása;
• hatékony kommunikációs program részletes kidolgozása;
• a Társasági tagság vonzóvá tételét szolgáló lehetőségek kiterjesztése az online térre (szakterületi adatbázis online hozzáférhetőség, együttműködési lehetőségek további bővíthetősége stb.).
A stratégia célkitűzések teljesítése esetén várható eredmények:
• a hon- és rendvédelmi szervek felé, a hazai tudományos élet képviselői felé, valamint a civil társadalom felé egyaránt kommunikálásra kerül a Társaság létezése, szakmai kompetenciája és tudományos potenciálja;
• új szinergiák kerülnek kialakításra a védelem-egészségügyi, a hon- és rendvédelmi egészségügyi szereplők kapcsolatrendszerében;
• partneri viszony kerül kialakítása a hazai egyetemekkel, kutatóhelyekkel és tudományos társaságokkal;
• szakcikkek, szakmai tanulmányok és ajánlások publikálásának köszönhetően szerepvállalás szakterületi döntéshozatali előkészítésben, döntéshozatalban;
• megkezdődik a hon- és rendvédelmi szervek, valamint a katasztrófa-medicina mint kapcsolódó „brand” menedzselése a hazai tudományos életben;
• elkészül a Társaság kompetencia és képesség térképe;
• feltérképezésre kerül a Társaság szakmai, tudományos és kapcsolati értéke;
• nő a Társaság általános értelembe vett vizibilitása;
• emelkedik a Társaság szakmai tevékenységén nyugvó presztízse;
• az MKKOT fejlődési potenciállal bíró, vonzó perspektívát nyújtó szervezetté válik, mely elősegíti a taglétszám növekedését;
• biztosítottá válik a társaság szisztematikus tervezésen alapuló működtetése, valamint
• biztosítottá válik a Társaság közép- és hosszútávú fenntarthatósága.